Нашите внуци веќе нема да знаат што е тоа воз: Во Македонија железничкиот сообраќај полека исчезнува
Минатата година во Европската унија со воз биле превезени вкупно 443 милијарди патнички километри — што претставува раст од 5,8 % во споредба со 2023 година и највисоко ниво забележано од почетокот на следењето на податоците во 2004 година, покажува извештајот на европскиот Завод за статистика (Eurostat).
Словенија се издвојува како една од земјите со најбрз раст во железничкиот патнички сообраќај – бројот на патнички километри пораснал за речиси една петтина (+19,5 %). Раст е забележан во речиси сите земји-членки на ЕУ, освен во Холандија, Бугарија, Естонија и Романија.
Најголем скок имала Унгарија (+44,2 %), што се припишува на воведување на поедноставен тарифен систем, попусти и бесплатни карти за одредени категории граѓани. Значителен раст имале и Латвија (+14,1 %), Литванија и Португалија (по +12,8 %), Ирска (+11,2 %), Полска (+10,2 %) и Луксембург (+10 %).
Надвор од ЕУ, Норвешка и Швајцарија забележале раст од +25,9 % и +18,5 % соодветно, а и Република Србија, како земја кандидат за членство, достигнала +10,8 %.
Во очигледен контраст, Босна и Херцеговина и Македонија забележале пад во патничкиот железнички сообраќај — односно -10,0 % и дури -18,3 %.

Во апсолутни бројки, најмногу патнички километри биле остварени во Германија (107,6 милијарди) и Франција (107,3 милијарди). Кога се споредува бројот на патници со бројот на жители, Луксембург предводи со индекс 32,8, следена од Данска (31,0) и Германија (30,0), додека најниските вредности се забележани во Грција и Литванија (по 1,5), како и во Бугарија и Романија (по 3,6).
За разлика од патничкиот, железничкиот товарен сообраќај во ЕУ благо се намалил – од 378 милијарди тоно-километри во 2023 година на 375 милијарди во 2024.
Во светло на овие податоци и падот од 18,3 % во Македонија, позицијата на железничкиот патнички сообраќај изгледа загрижувачки.
Додека низ ЕУ расте интересот и употребата на возовите, кај нас тие, напротив, драстично исчезнуваат — што ја отвора дилемата дали возот воопшто останува опција, или полека станува реткост во секојдневниот живот на македонските граѓани.
Извор / Freepik