Првите жени зад чадот на скопските кафeани: Македонската боемија низ женски очи

Добивај вести на Viber

Во Скопје, кафeани како „Бистра Вода“, „Хамамџик“, и подоцна „Кафе Мусала“, биле собиралишта на писатели, уметници и интелектуалци.

Во овие кругови се појавуваат и жени – не како придружнички, туку како рамноправни учесници во културни дебати.

Иако мажите биле доминантни, жените кои се појавиле таму биле пионерки во рушење на табуата за женското присуство во јавниот простор.

Freepik

Евгенија Шулева 

Прва позната учителка и активистка во Битола. Вклучена во социјални и културни движења. Дел од образовната и револуционерната мрежа во периодот на Османлиското царство.

Како жена што се движела во јавноста и комуницирала со мажи-револуционери, многу веројатно е дека присуствувала и во јавни простори, вклучувајќи и кафани, кои во тоа време биле центри на организирање и дискусија.

Евгенија Гинова – Љубица 

Активна во културниот живот во Скопје и Велес. Организирала културни манифестации и женски собири. Дел од социјалдемократските и културни кругови кои често се среќавале во кафеани и книжевни клубови. Жените во ВМРО и Илинденското востание (1903)

Не е документирано поединечно име во контекст на кафeана, но многу жени-револуционерки (како Елена Крстевиќ, Цана Арсовa, и други) биле присутни во средби со мажи во подземни мрежи, често одржувани токму во кафeани, кои биле прикриени пунктови на ВМРО.

Нада Поп Јорданова

Писателка, преведувачка и интелектуалка. Дел од културниот живот во Скопје во времето меѓу двете светски војни и по Втората светска војна. Соработувала со писатели и уметници во средини кои редовно се среќавале во кафeани, особено во времето на скопската боемија од 1930-тите.

Извори: Wikipedia / Енциклопедиа МАНУ / Bitola Info